«ІНСТИТУТ ДІЇ» В ТНУ ІМЕНІ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО
19-24 серпня в Таврійському національному університеті імені В. І. Вернадського пройшла літня школа «Інститут дії», присвячена теоретичним та практичним аспектам ненасильницького спротиву.
Партнерами ТНУ імені В.І. Вернадського стали Міжнародний центр ненасильницьких конфліктів (США), Будинок вільної Росії та ГО «Лабораторія демократичних трансформацій».
До Києва приїхали учасники з різних країн Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії – Угорщини, Молдови, Вірменії, Грузії, Казахстану, Киргизстану, Казахстану та Росії.
Відкриваючи захід, в.о. ректора Володимир Казарін зазначив, що вибір університету як платформи для цієї Школи не випадковий, бо студенти ТНУ були активними учасниками громадського спротиву російській окупації Криму. Генадій Афанасьєв та Олександр Кольченко, які навчалися в університеті на момент анексії Криму, навесні 2014 р. були заарештовані росіянами та згодом отримали багато років ув’язнення за сфабрикованими звинуваченнями.
Директор дослідницьких програм Центру ненасильницьких конфліктів Мачей Бартковскі розповідав про теоретичні засади становлення громадського спротиву, починаючи від “соляного маршу” Махатми Ганді. “Ненасильницький спротив має набагато більше шансів на успіх, ніж насильницькі дії, які призводять до людських втрат”, - зазначив аналітик.
Практичні аспекти ненасильницького спротиву на прикладі дій сербської опозиції часів Слободана Мілошевича висвітлив у своєму виступі Іван Маровік, акцентувавши увагу на креативних підходах до боротьби з диктатором.
Політолог з Тайланду, Джанджира Сомбатпунсірі, розповіла слухачам про використання гумору в громадських акціях та застосування практик кібер-активизму.
Слухачі Школи подивилися документальний фільм про боротьбу з радянським тоталітарним режимом лідера кримськотатарського народу Мустафи Джемілєва.
Теоретичні лекції чергувалися з практичними завданнями, де учасники розробляли стратегічні засади та тактичні кроки громадських акцій різного напрямку (екологічні, за права жінок, порозуміння поколінь тощо).
«Після цієї школи в мене дуже багато різних ідей, які я сподіваюсь зможу втілювати дома для захисту довкілля», - зазначив один з учасників Школи.